Dieta Dukana

Na czym polega dieta Dukana?

Dieta Dukana, (której nazwa pochodzi od doktora Pierre’a Dukana, francuskiego lekarza, który jako pierwszy opracował jej zasady), szturmem zdobyła nasz rynek wiele lat temu. Choć od tego czasu pojawiły się różne kontrowersje dotyczące jej stosowania, to dzięki zwiększeniu naszej wiedzy na jej temat łatwiejsze stało się bezpieczne korzystanie z diety. Poznajmy zatem zasady diety proteinowej, która tak wielu osobom pozwoliła nie tylko wrócić do wymarzonej wagi, ale też utrzymać ją na dłuższą metę.

Najważniejsze są fazy

Jeśli interesuje nas dieta Dukana zasady, do których będziemy się musieli stosować są dość precyzyjnie opisane. Dzięki temu mamy jasne wytyczne w kwestii prawidłowego stosowania diety – zarówno pod katem rodzajów dozwolonych produktów, jak i okresów, w których powinniśmy je zjadać. Kluczowym elementem diety Dukana jest podział jej na cztery następujące po sobie fazy. Zadaniem dwóch pierwszych jest spowodowanie utraty wagi, a dwie kolejne mają ją utrzymać. Przyjrzyjmy się bliżej tym fazom.

  1. Pierwsza faza to tzw. Faza Ataku. Jest ona najbardziej rygorystyczna, jeśli chodzi o swoje założenia, ale jednocześnie to właśnie w tej fazie najszybciej kupimy zbędne kilogramy. Nie możemy wtedy jeść żadnych owoców, warzyw, powinniśmy się też wystrzegać zarówno tłuszczy, jak i węglowodanów. W zasadzie powinniśmy wtedy jeździć tylko produkty proteinowe. Nie jest to łatwe, szczęśliwie faza ta trwa jedynie kilka dni.
  2. Druga faza, zwana też fazą naprzemienną, będzie nam towarzyszyła przez większość naszej diety. Na tym etapie co kilka dni będziemy jeść na przemian jedynie produkty proteinowe oraz te same produkty, ale z dołączeniem warzyw. Najczęściej zalecana jest zmiana co 5 dni, jeśli jednak jest to dla nas zbyt długi okres (szczególnie jeśli chodzi o fazę proteinową), to możemy okres zmiany skrócić do trzech, a nawet jednego dnia.
  3. Gdy w efekcie fazy drugiej dojdziemy wreszcie do upragnionej wagi, przychodzimy do fazy trzeciej zwanej fazą utrwalenia. To w niej następuje stabilizacja efektów diety, a do produktów dozwolonych w poprzednich fazach możemy wreszcie dołączyć owoce, pieczywo pełnoziarniste, a także część produktów skrobiowych. Przyjmuje się, że faza ta powinna trwać 10 razy tyle dni, ile kilogramów zrzuciliśmy w wyniku diety.
  4. Ostatnia faza to faza stabilizacyjna – w jej trakcie odżywiamy się już normalnie, ale jeden dzień w tygodniu powinniśmy zjadać jedynie produkty dozwolone we wcześniejszych fazach. Faza ta powinna trwać do końca życia – szczęśliwie jest najprostsza.